Na zes weken nog steeds bij training drie

Na zes weken nog steeds bij training drie

Door alle blessures aan mijn enkels en knieën, ben ik erachter dat de stabiliteit in mijn enkels, knieën en heupen zwak zijn. Hier moet ik door middel van krachtoefeningen en in de fitness aan werken. Maar ook met hardlopen kan ik aan sterke enkels werken. Met barefoot hardlopen namelijk. Een bijkomend voordeel van barefoot hardlopen, is dat je door de voorvoetlanding sterke enkels kweekt. In mijn blog “Ik ga het anders doen: Barefoor hardlopen” leg ik uit waarom ik graag barefoot wil hardlopen.

Dat je met barefoot hardlopen sterke enkels kweekt heb ik geweten ook! De eerste drie weken hardlopen heb ik met spierpijn in mijn enkels rond gelopen. En vanaf dat moment heb ik het hardlopen rustig kunnen opbouwen. Inmiddels ben ik al 6 weken bezig en ik ben nog steeds maar bij training 3. Alleen heb ik dit jaar het gevoel dat ik goed bezig ben en dat ik voor het eerst in mijn leven ga leren om 10 km hard te lopen.

Waarom nu wel?

Wat is anders dan de voorgaande jaren? Ik heb mijzelf 1 regel opgelegd: Bij pijn, stoppen. Ik leer mijzelf naar mijn lichaam luisteren en dat voelt goed. Mijn instelling was altijd om gewoon door te duwen bij pijn. De eerste paar trainingen ben je namelijk 2 minuten aan het hardlopen en daarna mag je weer wandelen. Dus wat stelt dat nou voor? Ik vond mijzelf een watje als ik binnen die twee minuten al stopte.

Dit jaar ga ik een watje zijn

Maar wel een watje zonder blessures. Dat is mijn doel. Om dit doel te behalen moet ik mijzelf goede gewoontes aanleren. En hardlopen hoort niet zeer te doen. In de eerste weken heb ik geen enkele training uitgelopen. Ik heb er dan ook lang over gedaan om überhaupt training 1 een keer volledig gelopen te hebben. Wanneer ik dit eindelijk pijnloos (met uitzondering van spierpijn) kon uitlopen, heb ik een hele week alleen training 1 gelopen. Daarna ben ik pas doorgegaan met training 2. Wanneer ik moest stoppen met les twee, ben ik daarna weer opnieuw begonnen met training 1. En uiteindelijk heb ik les twee ook een hele week gelopen, toen ik hem pijnloos kon hardlopen. De afgelopen week ben ik begonnen met training 3 en deze heb ik twee keer pijnloos gelopen.

Hartstikke blij

Hiermee merk ik dat mijn spieren eindelijk wennen aan de nieuwe looptechniek. Hier ben ik natuurlijk hartstikke blij mee! Dit is progressie. Ik kan helaas nog geen drie keer per week lopen, maar ik ben ervan overtuigd dat ik dat over een maand wel kan. De trainingen die ik volg (de running coach easy van de atletiekunie) zijn interval trainingen en daarom heeft het geen zin om drie keer dezelfde les achter elkaar te doen. Dan krijg je niet het trainingseffect van de opzet van de trainingen. 

Plan van aanpak

Om het trainingseffect van de trainingen te krijgen, ga ik de komende week weer helemaal opnieuw bij training 1 beginnen. Nu is het de bedoeling dat ik alle trainingen achter elkaar ga doen. En bij pijn? Dan stop ik en ga ik een andere dag verder bij de laatste training die ik pijnloos gelopen heb.

Geef een antwoord