Mijn missie is om de KSS 3 turntrainer te helpen meer plezier te krijgen in het geven van trainingen, zodat de turnster meer plezier, meer talent en meer zelfvertrouwen kan ontwikkelen. Zonder dat dit ten koste gaat van de fysieke, mentale en emotionele gezondheid. 

Over Amber

In september 2015 ben ik begonnen aan mijn master Bewegingswetenschappen.
Verbaasd stapte ik de wereld in van het trainen, begeleiden en ontwikkelen van topsporters. Dit was het Walhalla voor mij als trainer. Al die nieuwe technieken, trainingsmethodieken, fysieke metingen en kennis over het aanleren van bewegingen. Al die specialismen die zich een team vormden om één persoon, zodat die ene persoon heel Nederland trots kan maken. Al die organisaties en al dat geld wat hierin omgaat. En dat allemaal voor mij, omdat ik de kans heb gekregen om aan deze master te studeren. En al die wetenschappelijke studenten worden opgeleid om een handje vol topsport trainers, welke zich al bewezen hebben als uitstekende trainers.
Nadat ik mijn ogen uit had gekeken op mijn opleiding en de bijbehorende congressen, merkte ik twee dingen op. Als eerst merkte ik op dat ik als kind erg afhankelijk ben geweest van de keuzen van mijn ouders. En ik niet alleen, alle kinderen. Zo maakt het uit in welke stad of welk dorp je geboren bent; op welke vereniging je de kans krijg je sporttalent te ontplooien; hoe vaak je mag gaan sporten van jouw ouders; hoeveel geld jouw ouders kunnen besteden en ga zo maar door. Zo wist ik tot mijn 18e bijvoorbeeld niet dat er naast het meerkamp turnen, ook nog varianten als acro gymnastiek, trampolinespringen, groepsspringen of rhönrad bestond.
Als tweede merkte ik bij mijn opleiding op dat ik veel dingen als trainer zijnde helemaal niet wist (terwijl ik toch al 10 jaar ervaring had). Zo had ik er nog nooit bij stilgestaan dat altijd feedback geven tijdens trainingen helemaal niet zo goed blijkt te zijn voor het leren van bewegingen. Of dat sommige atleten graag een heel overzicht willen hebben bij de uitleg van de training en andere atleten graag alleen de details willen horen. Naast alle kennis was ik al helemaal verbaasd over de nieuwe technieken, zoals smartrings en sensoren onder een plank, een balk en een rekstok die allemaal gesynchroniseerd zijn met camera beelden vanuit verschillende hoeken.
Zo kwam ik erachter dat ik de afgelopen 10 jaar maar wat aan het doen was. Ik had braaf geleerd van de KNGU, van mijn eigen trainers en van collega’s. De laatste jaren gaf ik training bij E.S.T. Suca, de studententurnvereniging van Eindhoven. Doordat het een studentenvereniging was, kwamen de atleten uit alle delen van Nederland en iedereen had de technieken op een andere manier aangeleerd. Hier kon ik handig gebruik van maken want bij elke atleet werkte weer een andere techniek of uitleg het beste. Maar wat was nou de beste techniek om de perfecte training te geven? Het werd mijn nieuwe doel om hierachter te komen.
Na vier vakken begon ik met het vak talentontwikkeling. Dit vak plantte bij mij een zaadje, wat zich later ontwikkelde tot het begin van dit online trainersprogramma. Het zaadje heette het Goldmine Effect. In de volgende link legt het Goldmine Effect uit in een YouTube film. Dit effect laat zien dat de huidige manier van talent screening helemaal niet zo effectief is. Dat talent zich eigenlijk helemaal niet zo goed laat screenen, maar dat talent zich op haar eigen manier en haar eigen tempo ontwikkelt. Dit betekent dat er veel talent nog steeds onontdekt bij amateur verenigingen rond loopt.
Wat me nog meer is bijgebleven is een presentatie van een docent, die ons wilde laten inzien hoe goed Nederland is met haar sportprestaties. Hij begon zijn verhaal over China, een land dat 1,4 miljard (1400 miljoen) mensen had in 2016 en 70 medailles op de Olympische spelen. Nederland had in 2016 17 miljoen mensen en 19 medailles. Wat mijn docent hiermee wilde laten zien is dat China een hele grote poule aan mensen en ook aan talent heeft. Hiermee kan China ermee weg komen om minder in talentenprogramma’s te investeren. Nederland heeft veel minder mensen en daarom ook veel kleinere poule om talent uit te halen. Hierdoor moeten ze goed investeren in het ontwikkelen van talent. En het talent dat er is, moeten ze koesteren.
Dat wij in Nederland talent moeten koesteren, zou betekenen dat we veel meer talent nodig hebben. Maar als dit echt een probleem is, snap ik niet waarom bijna alle kennis, ontzettend veel geld, bijna alle aandacht, bijna alle apps en bijna alle wetenschap gericht is op het verbeteren van het talent in de topsport. Op dat kleine groepje dat al bestempeld is als talent. In mijn visie moet talent ontwikkeld worden in de nieuwe generatie, de jonge kinderen in de amateursport. Om de ontwikkeling van talent bij jonge kinderen te ondersteunen, kunnen we hier nog meer de beste kennis, de beste trainers, de beste methodieken, tools en apps en uiteindelijk geld gebruiken. Zodat het onontdekte talent dat nog steeds bij amateur verenigingen rond loopt meegenomen en gekoesterd kan worden. Zodat de poule van talent veel groter wordt door in de basis kinderen al talentvol te maken.
In dit online trainersprogramma wil ik jullie meenemen op reis naar de beste technieken om de perfecte training te geven. De perfecte training die aansluit bij jou als trainer, maar ook bij de individuen in jouw sport team/groep. Je vind wetenschappelijke methodieken, apps en tools die je binnen de training kan gebruiken en kennis over de meest voorkomende specialisatie in een topsportteam (zoals sportvoeding, periodisering, sportpsychologie, trainingsleer, didactiek en communicatie).

Over Amber

In september 2015 ben ik begonnen aan mijn master Bewegingswetenschappen.
Verbaasd stapte ik de wereld in van het trainen, begeleiden en ontwikkelen van topsporters. Dit was het Walhalla voor mij als trainer. Al die nieuwe technieken, trainingsmethodieken, fysieke metingen en kennis over het aanleren van bewegingen. Al die specialismen die zich een team vormden om één persoon, zodat die ene persoon heel Nederland trots kan maken. Al die organisaties en al dat geld wat hierin omgaat. En dat allemaal voor mij, omdat ik de kans heb gekregen om aan deze master te studeren. En al die wetenschappelijke studenten worden opgeleid om een handje vol topsport trainers, welke zich al bewezen hebben als uitstekende trainers.
Nadat ik mijn ogen uit had gekeken op mijn opleiding en de bijbehorende congressen, merkte ik twee dingen op. Als eerst merkte ik op dat ik als kind erg afhankelijk ben geweest van de keuzen van mijn ouders. En ik niet alleen, alle kinderen. Zo maakt het uit in welke stad of welk dorp je geboren bent; op welke vereniging je de kans krijg je sporttalent te ontplooien; hoe vaak je mag gaan sporten van jouw ouders; hoeveel geld jouw ouders kunnen besteden en ga zo maar door. Zo wist ik tot mijn 18e bijvoorbeeld niet dat er naast het meerkamp turnen, ook nog varianten als acro gymnastiek, trampolinespringen, groepsspringen of rhönrad bestond.
Als tweede merkte ik bij mijn opleiding op dat ik veel dingen als trainer zijnde helemaal niet wist (terwijl ik toch al 10 jaar ervaring had). Zo had ik er nog nooit bij stilgestaan dat altijd feedback geven tijdens trainingen helemaal niet zo goed blijkt te zijn voor het leren van bewegingen. Of dat sommige atleten graag een heel overzicht willen hebben bij de uitleg van de training en andere atleten graag alleen de details willen horen. Naast alle kennis was ik al helemaal verbaasd over de nieuwe technieken, zoals smartrings en sensoren onder een plank, een balk en een rekstok die allemaal gesynchroniseerd zijn met camera beelden vanuit verschillende hoeken.
Zo kwam ik erachter dat ik de afgelopen 10 jaar maar wat aan het doen was. Ik had braaf geleerd van de KNGU, van mijn eigen trainers en van collega’s. De laatste jaren gaf ik training bij E.S.T. Suca, de studententurnvereniging van Eindhoven. Doordat het een studentenvereniging was, kwamen de atleten uit alle delen van Nederland en iedereen had de technieken op een andere manier aangeleerd. Hier kon ik handig gebruik van maken want bij elke atleet werkte weer een andere techniek of uitleg het beste. Maar wat was nou de beste techniek om de perfecte training te geven? Het werd mijn nieuwe doel om hierachter te komen.
Na vier vakken begon ik met het vak talentontwikkeling. Dit vak plantte bij mij een zaadje, wat zich later ontwikkelde tot het begin van dit online trainersprogramma. Het zaadje heette het Goldmine Effect. In de volgende link legt het Goldmine Effect uit in een YouTube film. Dit effect laat zien dat de huidige manier van talent screening helemaal niet zo effectief is. Dat talent zich eigenlijk helemaal niet zo goed laat screenen, maar dat talent zich op haar eigen manier en haar eigen tempo ontwikkelt. Dit betekent dat er veel talent nog steeds onontdekt bij amateur verenigingen rond loopt.
Wat me nog meer is bijgebleven is een presentatie van een docent, die ons wilde laten inzien hoe goed Nederland is met haar sportprestaties. Hij begon zijn verhaal over China, een land dat 1,4 miljard (1400 miljoen) mensen had in 2016 en 70 medailles op de Olympische spelen. Nederland had in 2016 17 miljoen mensen en 19 medailles. Wat mijn docent hiermee wilde laten zien is dat China een hele grote poule aan mensen en ook aan talent heeft. Hiermee kan China ermee weg komen om minder in talentenprogramma’s te investeren. Nederland heeft veel minder mensen en daarom ook veel kleinere poule om talent uit te halen. Hierdoor moeten ze goed investeren in het ontwikkelen van talent. En het talent dat er is, moeten ze koesteren.
Dat wij in Nederland talent moeten koesteren, zou betekenen dat we veel meer talent nodig hebben. Maar als dit echt een probleem is, snap ik niet waarom bijna alle kennis, ontzettend veel geld, bijna alle aandacht, bijna alle apps en bijna alle wetenschap gericht is op het verbeteren van het talent in de topsport. Op dat kleine groepje dat al bestempeld is als talent. In mijn visie moet talent ontwikkeld worden in de nieuwe generatie, de jonge kinderen in de amateursport. Om de ontwikkeling van talent bij jonge kinderen te ondersteunen, kunnen we hier nog meer de beste kennis, de beste trainers, de beste methodieken, tools en apps en uiteindelijk geld gebruiken. Zodat het onontdekte talent dat nog steeds bij amateur verenigingen rond loopt meegenomen en gekoesterd kan worden. Zodat de poule van talent veel groter wordt door in de basis kinderen al talentvol te maken.
In dit online trainersprogramma wil ik jullie meenemen op reis naar de beste technieken om de perfecte training te geven. De perfecte training die aansluit bij jou als trainer, maar ook bij de individuen in jouw sport team/groep. Je vind wetenschappelijke methodieken, apps en tools die je binnen de training kan gebruiken en kennis over de meest voorkomende specialisatie in een topsportteam (zoals sportvoeding, periodisering, sportpsychologie, trainingsleer, didactiek en communicatie).

Turnster

Ik ben gestart met turnen op mijn negende bij S.G. Advendo Maasluis. Al snel ben ik snel bij de selectie onderbouw terecht gekomen en het hoogste niveau dat ik geturnd heb is LOS 1. 

In 2007 ben ik verhuisd naar Eindhoven om te gaan studeren als Toegepast Psycholoog. Het eerste wat ik gedaan heb, is de studenten turnvereniging E.S.T. Suca opgezocht en binnen twee maanden stond ik alweer op de wedstrijdvloer. Het hoogste niveau dat ik hier geturnd heb is Dames 4.

In 2012 heb ik mijn laatste wedstrijd geturnd. Ik heb toen mijn beide menisci gescheurd en mijn voorste kruisband, met een twistsalto.

Trainer turnen

Zoals de meeste van jullie ben ik begonnen op mijn tiende, in 2000, als hulp bij de kleutergym. Hierna ben ik de selectiegroep onderbouw gaan doen en vervolgens de bovenbouw. Dit heb ik altijd met veel plezier gedaan tot ik ging verhuizen in 2004.

Vanaf 2008 tot 2011 heb ik verschillende bestuursfuncties gedaan bij E.S.T. Suca en bij de studenten turnbond, de NSTB.

Mijn bestuursfuncties gingen vaak gepaard met het bespreken van de trainingen met de hoofdtrainer. Ook was ik verantwoordelijk voor de routines van de dames die op de wedstrijden geturnd moesten worden. Geleidelijk ben ik hierdoor assistent trainer geworden.

Vanaf 2013 ben ik trainer geworden bij E.S.T. Suca, samen met Armand van der Aa. Hij heeft mij alles over turnen geleerd. Zoals hoe je moet vangen, waar je op moet letten bij verschillende elementen, hoe je elementen opbouwt.

In 2014 ben ik hoofdtrainer geweest van een beginner studententraining. Hier lag de uitdaging in zoveel mogelijk basisoefeningen verzinnen. Basisoefeningen voor core stability, voor elementen op de toestellen en voornamelijk voor veiligheid.

Trainer cheerleading

Nadat onze trainster uit Mexico terug verhuisde naar haar vaderland, ben ik samen met een andere teamgenoot het trainerschap in het cheerleading aangegaan in 2013 van het studenten cheerleading team van University Cheerleading Eindhoven (UCE).

Het begon met veel YouTube video’s bekijken. Gelukkig had mijn mede trainster heel veel inspiratie voor nieuwe stunts en ik had ervaring met turnen en kijken naar de biomechanica van bewegingen.

In 2014 kwam de eerste Nederlandse coaching course. Samen met mijn master bewegingswetenschap in 2015, kon ik experimenteren met onze nieuwe technieken, met mijn wetenschappelijke kennis over het geven van training  en met het gebruik van sportpsychologie methodieken.

In 2017 ben ik hoofdtrainer geworden van UCE. Samen met mijn internationale licenties: ICU blue (coach) and green (rules) course, is mijn uitdaging om mijn cheerleaders te inspireren hun talenten te ontdekken, een goede teambinding te behouden en elke training een positieve sfeer creëren.

Cheerleader

In 2012 ben ik begonnen met cheerleading. Helaas was dit van korte duur, want met turnen scheurde ik mijn menisci en mijn voorste kruisband en mocht ik een jaar revalideren. Turnen vond mijn fysio geen goed idee meer, maar cheerleaden daarentegen was veel stabieler voor mijn knieën. Dus in 2013 heb ik de overstap gemaakt van turnen naar cheerleading.

In 2015 hebben we met UCE een coed stuntgroup opgezet en zijn we gaan trainen voor het NK. Dat was wel spannend, want als stuntgroup moet je gelijk in het hoogste niveau meedoen. Ondertussen staan we al een aantal jaar in de top 3 van Nederland en zijn we zelfs in een europeese wedstrijd (2016) tweede geworden.

Om eens breder te gaan kijken binnen mijn sport, heb ik vorig jaar meegedaan met de Partisans Athletics. Zij vonden mij goed genoeg om deel te laten nemen aan hun wedstrijd team. Samen met dit team heb ik deelgenomen aan het WK cheerleading 2018 in Orlando Florida! En ook in andere europeese wedstrijd (ECC 2018).

Turnster

Ik ben gestart met turnen op mijn negende bij S.G. Advendo Maasluis. Al snel ben ik snel bij de selectie onderbouw terecht gekomen en het hoogste niveau dat ik geturnd heb is LOS 1. 

In 2007 ben ik verhuisd naar Eindhoven om te gaan studeren als Toegepast Psycholoog. Het eerste wat ik gedaan heb, is de studenten turnvereniging E.S.T. Suca opgezocht en binnen twee maanden stond ik alweer op de wedstrijdvloer. Het hoogste niveau dat ik hier geturnd heb is Dames 4.

In 2012 heb ik mijn laatste wedstrijd geturnd. Ik heb toen mijn beide menisci gescheurd en mijn voorste kruisband, met een twistsalto.

Trainer turnen

Zoals de meeste van jullie ben ik begonnen op mijn tiende, in 2000, als hulp bij de kleutergym. Hierna ben ik de selectiegroep onderbouw gaan doen en vervolgens de bovenbouw. Dit heb ik altijd met veel plezier gedaan tot ik ging verhuizen in 2004.

Vanaf 2008 tot 2011 heb ik verschillende bestuursfuncties gedaan bij E.S.T. Suca en bij de studenten turnbond, de NSTB.

Mijn bestuursfuncties gingen vaak gepaard met het bespreken van de trainingen met de hoofdtrainer. Ook was ik verantwoordelijk voor de routines van de dames die op de wedstrijden geturnd moesten worden. Geleidelijk ben ik hierdoor assistent trainer geworden.

Vanaf 2013 ben ik trainer geworden bij E.S.T. Suca, samen met Armand van der Aa. Hij heeft mij alles over turnen geleerd. Zoals hoe je moet vangen, waar je op moet letten bij verschillende elementen, hoe je elementen opbouwt.

In 2014 ben ik hoofdtrainer geweest van een beginner studententraining. Hier lag de uitdaging in zoveel mogelijk basisoefeningen verzinnen. Basisoefeningen voor core stability, voor elementen op de toestellen en voornamelijk voor veiligheid.

Trainer cheerleading

Nadat onze trainster uit Mexico terug verhuisde naar haar vaderland, ben ik samen met een andere teamgenoot het trainerschap in het cheerleading aangegaan in 2013 van het studenten cheerleading team van University Cheerleading Eindhoven (UCE).

Het begon met veel YouTube video’s bekijken. Gelukkig had mijn mede trainster heel veel inspiratie voor nieuwe stunts en ik had ervaring met turnen en kijken naar de biomechanica van bewegingen.

In 2014 kwam de eerste Nederlandse coaching course. Samen met mijn master bewegingswetenschap in 2015, kon ik experimenteren met onze nieuwe technieken, met mijn wetenschappelijke kennis over het geven van training  en met het gebruik van sportpsychologie methodieken.

In 2017 ben ik hoofdtrainer geworden van UCE. Samen met mijn internationale licenties: ICU blue (coach) and green (rules) course, is mijn uitdaging om mijn cheerleaders te inspireren hun talenten te ontdekken, een goede teambinding te behouden en elke training een positieve sfeer creëren.

Cheerleader

In 2012 ben ik begonnen met cheerleading. Helaas was dit van korte duur, want met turnen scheurde ik mijn menisci en mijn voorste kruisband en mocht ik een jaar revalideren. Turnen vond mijn fysio geen goed idee meer, maar cheerleaden daarentegen was veel stabieler voor mijn knieën. Dus in 2013 heb ik de overstap gemaakt van turnen naar cheerleading.

In 2015 hebben we met UCE een coed stuntgroup opgezet en zijn we gaan trainen voor het NK. Dat was wel spannend, want als stuntgroup moet je gelijk in het hoogste niveau meedoen. Ondertussen staan we al een aantal jaar in de top 3 van Nederland en zijn we zelfs in een europeese wedstrijd (2016) tweede geworden.

Om eens breder te gaan kijken binnen mijn sport, heb ik vorig jaar meegedaan met de Partisans Athletics. Zij vonden mij goed genoeg om deel te laten nemen aan hun wedstrijd team. Samen met dit team heb ik deelgenomen aan het WK cheerleading 2018 in Orlando Florida! En ook in andere europeese wedstrijd (ECC 2018).