Wist je dat turners op vloer tot 14 keer hun lichaamsgewicht per voet moeten opvangen?

Wist je dat turners op vloer tot 14 keer hun lichaamsgewicht per voet moeten opvangen?

Ik hoorde dit in een podcast van Gymnast Care met Bill Sands en ik moest dit even verwerken. 14 keer mijn lichaamsgewicht! Even rekenen, ik weeg 62 kg maal 14 is 868 kilo! En ik maar trost zijn op dat ik 50 kg kon squatten in de fitnesszaal.

Het gaat om een arabier flikflak!

Eerst nam ik aan dat het hier ging om het springen van moeilijke elementen, zoals schroeven of dubbele salto’s. Dus ik heb het artikel er even bij gezocht. Hierin staat vermeld dat het gaat om het moment tussen de landing van de arabier en de afzet van de flikflak.  

Welke vloer is er gebruikt?

Wat wel goed is om te vermelden is dat ze een spring-floor hebben gebruikt. Ik nam aan dat dat de gewone tumbling vloer is die ik in mijn zaal gebruik, namelijk houten planken met foamen blokken eronder die afgedekt wordt met de (foamen + vloerbedekking) matten erover heen (1). In deze studie hebben ze dezelfde planken en dezelfde matten bovenop. Alleen in plaats van foamen blokken worden er veren onder de houten platen gebruikt (2). Voor een visual, kan je googlen op Janssen en Fritsen turnvloer Apollo ‘Antwerpen’.

Trillingen in de vloer

Wat ik ook erg interessant vond om te lezen, is dat de tumbling vloer twee keer de knieën van de turner laat buigen in de afzet. Dit klinkt misschien erg vaag, maar denk even aan een trampoline. Als je in de lucht bent is de trampoline vlak en glad. Maar zodra jij erin springt, buigt de trampoline mee naar beneden en gooit jou de lucht weer in, waarna hij terug naar vlak wordt. Als je de beweging van de trampoline uit zou tekenen, zou je per sprong 1 trilling (oscillatie) ofwel 1 golf tekenen.  Je zou verwachten dat je op de tumbling vloer ook maar 1 trilling per afzet hoeft te tekenen, maar dit onderzoek mat dat er twee trillingen plaats vinden in 1 afzet. Door deze trillingen buigen de knieën van de turner licht. Per afzet buigen de knieën van de turner twee keer per afzet in plaats van de verwachte één keer. Je kan natuurlijk ook spelen met de hoogte van het blok.

Leuk om al deze feitjes te weten, maar wat moet ik er als trainer nu mee?

Dit onderzoek laat zien hoe belangrijk het is om krachttraining te doen met jouw turners. Maak een krachtprogramma die naast de core-spieren ook de beenspieren, van de turners hun enkels tot en met de heupen, trainen. Wat ik zelf naast de krachttraining ook doe is een blok op de tumbling vloer zetten en de turners de opdracht geven om er met  twee voeten van af te springen en met twee voeten in een goede squat te landen, zonder dat ze een extra stap moeten zetten of met hun armen voor evenwicht moeten zwaaien. Deze oefeningen kan je uitbouwen door opdrachten als: zo ver mogelijk springen, met één been landen en zo ver mogelijk op één been landen.

1*Voor een visual, kan je googlen op Bosan transportwagen Flex II ‘Bosan Balance’. Of klik op: https://www.bosanshop.nl/alle-sporten/turnen/tumblingbanen/transportwagen-t-b-v-flex-ii-tumblingbaanelementen.html
2*Voor een visual, kan je googlen op Janssen Fritsen turnvloer Apollo ‘Antwerpen’.  Of klik op: https://www.janssen-fritsen.nl/product-detail/turnvloer-apollo-antwerpen/

Geef een antwoord